Każdy UG, UM, Starostwo Powiatowe oraz podległe jednostki organizacyjne, które zatrudniają powyżej 50 pracowników, są zobowiązane do ustanowienia wewnętrznych kanałów dokonywania zgłoszeń naruszenia prawa UE i krajowego, obsługi tych zgłoszeń oraz wdrożenia zasad ochrony osób zgłaszających - SYGNALISTÓW.

Po wejściu w życie Ustawy o ochronie sygnalistów firmy wykonają pierwsze przeliczenie liczby osób wykonujących na ich rzecz pracę zarobkową wg stanu na 1 stycznia 2025r. i określają czy spełniają wymóg liczby pracowników. Jeśli ich liczba przekracza 50 – są zobowiązani do wdrożenia ustawy.

Kogo dotyczy obowiązek wdrożenia zasad SYGNALISTY?
Zobowiązane są do wdrożenia podmioty zatrudniające co najmniej 50 osób oraz JST i jednostki podległe oraz obligatoryjnie wszystkie podmioty wymienione w USTAWIE o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy (AML).

Kim jest SYGNALISTA?
Sygnalistami mogą być osoby fizyczne w kontekście związanym z pracą:
  • pracownicy podmiotu (umowa o pracę, zlecenie),
  • stażyści, praktykanci, wolontariusze,
  • przedsiębiorcy,
  • współpracownicy,
  • akcjonariusze, wspólnicy, członkowie organów,
  • pracownicy wykonawców, podwykonawców i dostawców przedsiębiorcy zobowiązanego.
Sygnalista nie może być stroną w zgłaszanym problemie oraz w przypadku pracowników i współpracowników oraz zgłoszenie nie może być w ramach obowiązków służbowych.

SYGNALISTA w Jednostkach Samorządu Terytorialnego (JST)
Nowe zobowiązanie w praktyce będzie dotyczyło wielu podmiotów publicznych:
  • urzędów gmin, miast, powiatów i jednostek organizacyjnych - z wyłączeniem gmin i powiatów liczących mniej niż 10 tys mieszkańców.
W praktyce oznacza, że nawet 10 tysięcy jednostek samorządowych i organizacyjnych w Polsce będzie objętych obowiązkiem wdrożenia kanału zgłaszania nieprawidłowości.

SYGNALISTA w firmie
W firmie sygnalista zobowiązany jest do składania zgłoszeń poprzez utworzony przez pracodawcę kanał informacyjny. Pracodawca ma obowiązek chronić tożsamość i zabezpieczyć interesy SYGNALISTY przed negatywnymi skutkami.

Obowiązki pracodawcy
Firmy i instytucje publiczne (JST) będą zobowiązane m.in. do:
  • zaprojektowania bezpiecznych kanałów przyjmowania zgłoszeń w sposób zapewniający ochronę poufności tożsamości osoby dokonującej zgłoszenie,
  • wyznaczenia bezstronnej osoby do podejmowania działań w związku z otrzymanym zgłoszeniem z jego powołaniem (Compliance Officer),
  • przygotowania i wdrożenia Procedury Zgłoszeń Wewnętrznych,
  • zapoznania z nim pracowników,
  • ocena czy zgłoszenie spełnia wymogi Ustawy o Sygnalistach i czy osoba zgłaszająca podlega ochronie prawnej,
  • podejmowania działań następczych w związku ze stwierdzeniem naruszenia, takich jak np. przekazania sprawy do odpowiedniego działu, innej instytucji i organu państwowego lub wszczęcie postępowania dyscyplinarnego wobec osoby odpowiedzialnej za naruszenie,
  • przygotowania raportu końcowego, zawierającego ustalenia faktyczne oraz rekomendacje działań następczych,
  • prowadzenia Rejestru Zgłoszeń Wewnętrznych,
  • informowania SYGNALISTĘ o planowanych lub przeprowadzonych działaniach następczych.

Kanały zgłaszania nieprawidłowości
Ustawa przywiduje możliwość zgłaszania nieprawidłowości trzema kanałami:
  1. wewnętrznym - zgłoszenie do podmiotu / pracodawcy,
  2. zewnętrznym (do właściwego organu), również z pominięciem kanału wewnętrznego lub
  3. w drodze ujawnienia publicznego (w ostateczności, jeśli wcześniej dokonano zgłoszenia wewnętrznego lub zewnętrznego i nie zostały podjęte żadne działania).

Zgłoszenia naruszeń mają dotyczyć sfer:
  • interesów finansowych Unii Europejskiej,
  • zasad rynku wewnętrznego,
a także dziedzin m.in.:
  • prawa pracy,
  • zamówień publicznych,
  • usług, produktów i rynków finansowych oraz zapobiegania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu,
  • bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami,
  • bezpieczeństwa żywności i pasz, zdrowia i dobrostanu zwierząt,
  • zdrowia publicznego,
  • ochrony konsumentów,
  • ochrony prywatności i danych osobowych oraz bezpieczeństwa sieci i systemów informacyjnych.

Korzyści dla pracodawcy
Rozporządzenie w swojej idei także ma pomagać we właściwej organizacji podmiotów publicznych i przedsiębiorstw oraz podnieść prestiż firmy/podmiotu. Dzięki niej może uzyskać korzyści takie jak:
  • zwiększenie efektywności zarządzania poprzez zapobieganie nadużyciom i unikanie kryzysów,
  • pomoc w zapewnieniu zgodności z prawem,
  • wdrożenie dobrych rozwiązań poprzez wnioski racjonalizatorskie obiektywnych obserwatorów,
  • wskazówki mogące usprawnić funkcjonowanie przedsiębiorstwa/podmiotu.

System Zachęt Pracowniczych
Wprowadzenie systemu zachęt ma służyć poszerzeniu wiedzy na temat celowości zgłoszeń oraz edukacji na temat korzyści dla zgłaszającego oraz pracodawcy.

Jeśli Wasz podmiot jest zobowiązany do wdrożenia Ustawy o sygnalistach – zapraszamy do kontaktu.