Każdy UG, UM, Starostwo Powiatowe oraz podległe jednostki organizacyjne, które zatrudniają powyżej 50 pracowników, są zobowiązane do ustanowienia wewnętrznych kanałów dokonywania zgłoszeń naruszenia prawa UE i krajowego, obsługi tych zgłoszeń oraz wdrożenia zasad ochrony osób zgłaszających - SYGNALISTÓW.
Po wejściu w życie Ustawy o ochronie sygnalistów firmy wykonają pierwsze przeliczenie liczby osób wykonujących na ich rzecz pracę zarobkową wg stanu na 1 stycznia 2025r. i określają czy spełniają wymóg liczby pracowników. Jeśli ich liczba przekracza 50 – są zobowiązani do wdrożenia ustawy.
Jeśli Wasz podmiot jest zobowiązany do wdrożenia Ustawy o sygnalistach – zapraszamy do kontaktu.
Po wejściu w życie Ustawy o ochronie sygnalistów firmy wykonają pierwsze przeliczenie liczby osób wykonujących na ich rzecz pracę zarobkową wg stanu na 1 stycznia 2025r. i określają czy spełniają wymóg liczby pracowników. Jeśli ich liczba przekracza 50 – są zobowiązani do wdrożenia ustawy.
Kogo dotyczy obowiązek wdrożenia zasad SYGNALISTY?
Zobowiązane są do wdrożenia podmioty zatrudniające co najmniej 50 osób oraz JST i jednostki podległe oraz obligatoryjnie wszystkie podmioty wymienione w USTAWIE o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy (AML).Kim jest SYGNALISTA?
Sygnalistami mogą być osoby fizyczne w kontekście związanym z pracą:- pracownicy podmiotu (umowa o pracę, zlecenie),
- stażyści, praktykanci, wolontariusze,
- przedsiębiorcy,
- współpracownicy,
- akcjonariusze, wspólnicy, członkowie organów,
- pracownicy wykonawców, podwykonawców i dostawców przedsiębiorcy zobowiązanego.
SYGNALISTA w Jednostkach Samorządu Terytorialnego (JST)
Nowe zobowiązanie w praktyce będzie dotyczyło wielu podmiotów publicznych:- urzędów gmin, miast, powiatów i jednostek organizacyjnych - z wyłączeniem gmin i powiatów liczących mniej niż 10 tys mieszkańców.
SYGNALISTA w firmie
W firmie sygnalista zobowiązany jest do składania zgłoszeń poprzez utworzony przez pracodawcę kanał informacyjny. Pracodawca ma obowiązek chronić tożsamość i zabezpieczyć interesy SYGNALISTY przed negatywnymi skutkami.Obowiązki pracodawcy
Firmy i instytucje publiczne (JST) będą zobowiązane m.in. do:
- zaprojektowania bezpiecznych kanałów przyjmowania zgłoszeń w sposób zapewniający ochronę poufności tożsamości osoby dokonującej zgłoszenie,
- wyznaczenia bezstronnej osoby do podejmowania działań w związku z otrzymanym zgłoszeniem z jego powołaniem (Compliance Officer),
- przygotowania i wdrożenia Procedury Zgłoszeń Wewnętrznych,
- zapoznania z nim pracowników,
- ocena czy zgłoszenie spełnia wymogi Ustawy o Sygnalistach i czy osoba zgłaszająca podlega ochronie prawnej,
- podejmowania działań następczych w związku ze stwierdzeniem naruszenia, takich jak np. przekazania sprawy do odpowiedniego działu, innej instytucji i organu państwowego lub wszczęcie postępowania dyscyplinarnego wobec osoby odpowiedzialnej za naruszenie,
- przygotowania raportu końcowego, zawierającego ustalenia faktyczne oraz rekomendacje działań następczych,
- prowadzenia Rejestru Zgłoszeń Wewnętrznych,
- informowania SYGNALISTĘ o planowanych lub przeprowadzonych działaniach następczych.
Kanały zgłaszania nieprawidłowości
Ustawa przywiduje możliwość zgłaszania nieprawidłowości trzema kanałami:
- wewnętrznym - zgłoszenie do podmiotu / pracodawcy,
- zewnętrznym (do właściwego organu), również z pominięciem kanału wewnętrznego lub
- w drodze ujawnienia publicznego (w ostateczności, jeśli wcześniej dokonano zgłoszenia wewnętrznego lub zewnętrznego i nie zostały podjęte żadne działania).
Zgłoszenia naruszeń mają dotyczyć sfer:
- interesów finansowych Unii Europejskiej,
- zasad rynku wewnętrznego,
- prawa pracy,
- zamówień publicznych,
- usług, produktów i rynków finansowych oraz zapobiegania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu,
- bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami,
- bezpieczeństwa żywności i pasz, zdrowia i dobrostanu zwierząt,
- zdrowia publicznego,
- ochrony konsumentów,
- ochrony prywatności i danych osobowych oraz bezpieczeństwa sieci i systemów informacyjnych.
Korzyści dla pracodawcy
Rozporządzenie w swojej idei także ma pomagać we właściwej organizacji podmiotów publicznych i przedsiębiorstw oraz podnieść prestiż firmy/podmiotu. Dzięki niej może uzyskać korzyści takie jak:
- zwiększenie efektywności zarządzania poprzez zapobieganie nadużyciom i unikanie kryzysów,
- pomoc w zapewnieniu zgodności z prawem,
- wdrożenie dobrych rozwiązań poprzez wnioski racjonalizatorskie obiektywnych obserwatorów,
- wskazówki mogące usprawnić funkcjonowanie przedsiębiorstwa/podmiotu.
System Zachęt Pracowniczych
Wprowadzenie systemu zachęt ma służyć poszerzeniu wiedzy na temat celowości zgłoszeń oraz edukacji na temat korzyści dla zgłaszającego oraz pracodawcy.Jeśli Wasz podmiot jest zobowiązany do wdrożenia Ustawy o sygnalistach – zapraszamy do kontaktu.